De kanaaltunnel

Alhoewel er in 1986 werd begonnen met de bouw van de Kanaaltunnel (ook wel Eurotunnel genoemd), kwam in 1802 de Franse ontwerper Albert Mathieu al met een voorstel voor een tunnel onder het Engelse Kanaal. Zijn ontwerp bestond uit een tunnel met verlichting van olielampen, door paarden getrokken koetsen en een kunstmatig eiland in het midden van het Kanaal voor het verwisselen van de paarden. Vanaf 1974 werd er vervolgens veelvuldig onderzoek verricht en ook verschillende voorstellen gedaan. Dit resulteerde uiteindelijk in de jaren 80 tot een definitief plan voor een spoorwegtunnel. Na de toetreding tot de Europese Unie ging Groot-Brittannië akkoord met de aanleg van een vaste verbinding met Europa. Tussen Folkestone in Engeland en Calais in Frankrijk werd een tunnel aangelegd met een lengte van 51,5 kilometer.

Ontwerp

Om mensen veilig ter laten reizen stonden de ontwerpers van de Kanaaltunnel voor een grote uitdaging. Gekozen werd voor een treintunnel omdat deze een kleinere diameter heeft, smaller is en derhalve minder kans op ongelukken. Een automobilist kan ongeveer 16 km door een tunnel rijden zonder gedesoriënteerd te raken. Er werd besloten om 3 buizen aan te leggen waarvan één buis een als vluchttunnel fungeert.

Boren

Speciaal voor het aanleggen van de Kanaaltunnel zijn aparte tunnelboormachines gemaakt die ongeveer 10.000.000 Engelse ponden per stuk kosten. De boormachines zijn zo groot als twee voetbalvelden bij elkaar en graven per dag ongeveer 76 meter. In de kalkachtige bodem van het kanaal is er drie jaar lang gegraven met de tunnelboormachines. De omstandigheden waren gunstig omdat de krijtrotsen en krijtmergel op korte termijn weinig ondersteuning vergen en ze laten zo min mogelijk water door.

Bouw van de Kanaaltunnel

In december 1987 werd gestart met het boren en na korte tijd werd er ongeveer 428 meter per week geboord. Zowel vanuit Frankrijk als Engeland werd geboord dus het was een precisie werk om de Kanaaltunnel in de krijtmergellaag te houden en om bij elkaar uit te komen. Via satellietsignalen werden de onderlinge posities vastgesteld. De Engelsen en de Fransen hadden een weddenschap wie het eerst op de helft van de tunnel zou zijn. Het waren de Engelsen die wonnen! De Kanaaltunnel ligt 37,5 meter onder de zee, minimaal 50 meter diep. De tunnel bestaat uit 2 hoofdtunnels van ruim 7,5 meter doorsnee. Ze liggen 30 meter uit elkaar en er tussendoor loopt een diensttunnel die na iedere 375 meter met de hoofdtunnels is verbonden. Op 18 november 1996 ontstond er een brand in een trein met auto´s en vrachtwagens. Alle passagiers konden via deze diensttunnel gered worden.

Op 6 mei 1994 werd de tunnel officieel geopend door de toenmalige president van Frankrijk François Mitterrand en de Britse koningin Elizabeth II. Vanaf 1994 is Engeland dus eigenlijk ook geen eiland meer!

Op reis

Er vetrekken ieder uur twee autotreinen vanuit Folkestone en Calais. De reis door de Kanaaltunnel duurt ongeveer 35 minuten.  Tijdens de rit door de tunnel kunt u in de auto blijven zitten of u kunt uw benen strekken in de trein. Vanaf de snelweg is de terminal van de Kanaaltunnel in zowel in Calais als in Folkestone vanaf de snelweg gemakkelijk te bereiken. Houdt u rekening met de controles die hier plaatsvinden en de procedure om in te checken. Let op: auto’s met LPG hebben geen toegang tot de Kanaaltunnel. U zult met LPG-auto dus de veerboot moeten nemen.

De gemiddelde prijs voor een rit door de Kanaaltunnel ligt tussen de 50 en 75 pond voor een personenauto. In de auto mag dan voor die prijs het maximale aantal personen zitten waarmee u ook mag rijden.

Filmpje over bouw Kanaaltunnel

Leave a Reply